torstai 18. huhtikuuta 2013

Jyllinkoskessa jytisee

Tähän aikaan vuodesta Jyllinkosken sähkölaitosmuseon ympäristössä kuuluu korviahuumaava kosken pauhu veden virratessa voimalla vanhan padon ylitse. Jos kuohunta kiinnostaa, kannattaa suunnata Jyllinkoskelle tämän viikonlopun aikana. Ensi viikolla keväinen näytelmä on jo ohi.

Jyllinkoski on mainio koko perheen retkipaikka ympäri vuoden. Paikalla on kauniissa lehtometsässä kulkeva luontopolku, näköalatasanne, nuotiopaikka sekä tilauksesta auki oleva sähkölaitosmuseo. Kesällä museon viereen avataan kesäkahvila.

Ympäristössä pääsee liikkumaan hyvin lastenvaunuilla ja pyörätuolilla lukuunottamatta näköalatasannetta, jonne johtaa jyrkät rappuset. Rappuset lähtevät museota vastapäätä tien toiselta puolelta.

Osoite: Jyllinkoskentie 120, Kurikka

Reittiohje Kauhajoelta päin:

Aja Kaskistentietä nro. 67 Kurikkaan Lusankylään ( muutama sata metriä Lusan hallin ohi ) saakka. Käänny vasemmalle Lusantielle ja aja sitä muutama sata metriä. Käänny oikealle Jyllinkoskentielle. Tie kaartaa n. 500m päässä jyrkästi alas vasemmalle notkoon. Seuraa tietä. Saavut Jyllinkosken sillalle. Olet perillä.

Reittiohje Seinäjoelta päin:

Aja Kurikan keskustan ohi Kaskistentietä nro. 67 Kauhajoen suuntaan Lusan kylään Pitkämön risteykseen saakka. Käänny oikealle Lusantielle, aja muutama sata metriä eteenpäin ja käänny Jyllinkoskentielle. Tie kaartaa n. 500m jälkeen jyrkästi alas vasemmalle notkoon. Seuraa tietä Jyllinkosken vanhalle sillalle. Olet perillä.

Kohde löytyy Googlemaps:ista hakusanalla Jyllinkoski Kurikka.