keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Katikan kanjonissa

Katikan jyrkät rinteet, vanhat kuuset, pehmeä sammalmatto, linnunlaulu ja puron solina vievät retkeilijän keskelle satumaailmaa.

Kanjonin ympäristössä kulkee luontopolku. Vajaan kilometrin päässä polku viettää jyrkästi alaspäin ja ylittää sillan. Kipuamalla heti sillan jälkeen mäen ylös oikealle pääsee kolmen tuulen lakiksi sanotun kapean harjanteen päälle.

Katikan kaunein paikka löytyy polkujen ulkopuolelta: jätä auto parkkipaikalle, kävele n. 300m ja käänny suoraan oikealle. Kulje metsän poikki, ylitä pikkukanjoni, seuraa veden ääntä ja päädyt toiseen maailmaan.

Paikka soveltuu hyväkuntoisten retkipaikaksi. Itse kävelevät n. 3-vuotiaat ja sitä vanhemmat lapset pärjäävät kanjonin jyrkillä rinteillä aikuisen avustuksella.

Kanjonissa ei ole taukopaikkaa. Halutessasi voit pyöräillä tai ajaa autolla evästaukoa pitämään Muurahaisen kyläyhdistyksen kodalle, Paholuoman metsälaavulle tai Kauhajärven virkistysalueelle, jossa voit pulahtaa uimaankin. Voit myös lähteä katsastamaan Kauhanevan-Pohjankankaan tai Lauhanvuoren kansallispuistot.
Kohteet kartalla KLIK.
Kiviluomantiellä on melko huomaamaton Katikan kanjonin P-paikalle ohjaava kyltti.

Vasemmassa alakuvassa on Kauhajärven virkistysalueen yöpymiseenkin soveltuva laavu. Laavulla ei ole polttopuita valmiina.

Oikealla on Muurahaisen kyläyhdistyksen kota. Sen vieressä on puuvarasto ja puucee. Kodalle lähtee 1,4km mittainen polku Muurahaisen luontomatkailukeskuksen pihasta: jätä auto merkitylle P-paikalle ja kulje pihan poikki, rakennusten välistä pellon reunaan. Jatka pellon reunaa n. 100m ja olet luontopolun alkupäässä.
Paholuoman laavulla pääsee jatkamaan luonnonrauhasta nauttimista. Laavulla on polttopuita sekä puucee. Karttalinkki ohjaa metsätien varteen kohtaan, josta laavulle johtava tienpätkä haarautuu vasemmalle.

Linkkejä:

Haltioitunein Katikka-terveisin,

Seppo Seikkailija

1. Kuvien perusteella kuin satumetsä!

1. On aivan huikea paikka ja takuulla tarpeeksi jännittävä pikkupoikien mielestä kun kanjonissa on jyrkät seinämät!